SIHAT CERGAS

badan cergas banyak duit

Setiap Tahun Bilangan Pesakit Diabetes Meningkat

Setiap Tahun Bilangan Pesakit Diabetes Meningkat

Setiap tahun bilangan pesakit diabetes. Kenapa?

Mana taknya, dalam sehari purata orang kita makan 50 sudu gula. Banyak tu.

Tapi selalu buat air 2-3 sudu je gula. Mana datangnya 50 tu?

Ada tersembunyi dalam makanan.

Minum teh tarik, confirm letak susu pekat manis, dalam tu je dah bersudu² gula. Makan lauk pauk sayur tu semua ada juga gula dimasukkan.

Belum masuk lagi makanan lain yang diambil sebagai kudapan.

Bukan orang dewasa je yang banyak makan gula, kanak² pun dah start rutin yang tak sedar ni.

Anak² kecil pula kita buatkan m***, dalam tu pun dah tinggi gula. Kat kantin sekolah jual air manis², gula lagi.

Balik sekolah beli jajan kat gerai luar pagar, sumbat lagi gula. Pergi jalan², merengek upah gula.

Ketahuilah, ketagihan gula ni lebih bahaya dari ketagihan k****n.

Dan gula lah racun tersirat dalam makanan kita.

Leave a Reply