MALAYSIA NEGARA PALING GEMUK DI ASIA

MALAYSIA NEGARA PALING GEMUK DI ASIA

 

Kegemukan merupakan masalah yang sangat meruncing dalam kalangan masyarakat Malaysia terutama pada zaman serba pantas ini. Berbadan gempal dan gemuk pastinya bukan impian setiap individu. Apatah lagi keadaan tersebut juga boleh membawa risiko masalah kesihatan terhadap tubuh badan. Bukan tu sahaja, apabila seseorang mengalami masalah berat badan, kutukan dan persepsi negatif masyarakat terhadap diri mereka pastinya membuatkan mereka berasa sedih, merendah diri sekaligus menjadikan mereka tidak yakin akan diri mereka sendiri.

Obesiti. Malaysia Nombor Satu?

TinjauanKesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2015, kira-kira 5.6 juta orang dewasa berusia 18 tahun ke atas di negara ini mempunyai masalah berat badan berlebihan manakala 3.3 juta individu lagi disahkan obes. Lebih membimbangkan, masalah obesiti di Malaysia kian meningkat dari hari ke hari.

Jumlah penghidap obesiti di Malaysia begitu besar jumlahnya dan setanding dengan Amerika Syarikat (AS). Puncanya sikap sesetengah ibu bapa yang gemar membekalkan anak-anak mereka dengan makanan segera seperti sosej, nuget dan burger. Ibu bapa lebih cenderung menyediakan makanan segera kerana terpaksa berkejaran ke tempat kerja. Sikap seperti ini yang menyumbang kepada peningkatan obesiti dalam kalangan remaja dan kanak-kanak.

Tidak dinafikan, punca lain masalah itu adalah sikap malas beriadah. Hasil penyelidikan Universiti Stanford, AS mendapati rakyat Malaysia hanya berjalan 3,963 langkah sehari.Jumlah itu lebih rendah daripada purata penduduk dunia berjalan iaitu 4,961 langkah sehari. Kita jauh ketinggalan jika dibandingkan negara Asia lain seperti Hong Kong yang rakyatnya berjalan dengan purata 6,880 langkah sehari. Ini membuktikan rakyat Malaysia paling malas untuk berjalan. Hal ini turut menyumbang kepada masalah kegemukan yang melampau.

 

Artikel di atas antara bukti negara kita adalah negara nombor 1 paling gemuk di Asia. Menurut artikel keluaran Bernama pada 25 Julai 2018 ini juga, Malaysia mempunyai kadar penyakit Diabetes Melitus (kencing manis) tertinggi di Asia.

Sumber: Utusan Online

Punca-Punca Kegemukan

Kalau tak ada angin yang menggoncang, manakan pokok boleh bergoyang. Ungkapan ni membawa maksud sesuatu yang berlaku pasti ada sebab. Begitu juga dengan kegemukan. Masalah kegemukan bukan berlaku secara tiba-tiba. Mari kita lihata pakah faktor yang menyebabkan masalah kegemukan. Antara faktor yang menyebabkan kegemukan ialah:

1. Hormon kacau bilau

Oprah Winfrey mempunyai masalah ini. Sudah berjuta wang dihabiskan beliau untuk kurus tetapi tetap gagal. Akhirnya misteri kegemukan beliau terbongkar setelah beliau menjalani ujian hormon. Dan kini Oprah sudah tidak kisah untuk kurus kerana beliau tahu beliau tidak gemuk sebenarnya. Eh?

2. Sudah tentu makanan

 Tipulah kalau kata makanan tidak menyumbang ke arah kegemukan. Apabila permintaan melebihi pembekalan, maka lebihan tenaga akan disimpan sebagai LEMAK! Dengan dunia yang serba canggih hari ini pula, maka makanan segera telah mempercepatkan proses penghasilan lemak-lemak ini.

3. Persekitaran

“We need a cool air to breath. We need a calm place to live”. Apabila kerja stress, dan makan pun stress, habis kesemuanya jadi tunggang langgang. Kita perlu bertenang. Nak kurus kena rilek. Jangan kalut. Keep away from stressor. InsyaAllah berhasil lah itu dengan berkat doa dan usaha. 

4. Genetik

Yang ini cukup pantang. Keturunan nenek moyang jangan main-main k. Huh? But well, kena telan jugalah walaupun pahit. Kebiasaannya orang yang gemuk disebabkan masalah genetik ini mempunyai kerangka badan yang besar. But dont worry. Eat clean and stay healthy. Everybody can make it!

5. Kecelaruan emosi

Rasanya sudah cakap tadi di poin #3. Pengulangan: Please control your emotion. Jangan nak emo sangat. Baru lah cun dan awet muda gitu. Ahaks!

6. Cara hidup yang tidak sihat

I think most of you got the point. Stay away from unhealthy activities. i.e: smoking, alcohol, clubbing..oh eh?

7. Pengambilan ubat-ubatan

Hehe. Liya pasti berlambak ubat-ubat kurus di jual di luar sana. Serius banyak. Ada yang 3-in-1 lagi. Wow! Apapun produk atau ubatan yang mahu ditelan, pastikan ia telah mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Baru  syok nak makan. Dan sila pastikan produk tersebut HALAL.

Sumber: The Vocket

Cara Berkesan Untuk Kurus

Di luar sana ada pelbagai cara yang disarankan untuk turunkan berat badan atau kurus dengan berkesan. Namun, Liya sarankan anda beri perhatian kepada apa yang Liya kongsikan di bawah.

1. Buang Toksin Dan Radikal Bebas Dalam Badan

Toksin adalah bahan buangan atau racun bahaya yang boleh merosakkan struktur dan fungsi sel badan. Mustahil untuk kita elakkan toksin dari badan kerana toksin berada di mana-mana.

Toksin dalam badan suka lemak. Kurangkan lemak, kurangkan toksin. Oanrg yang banyak lemak, badan banyak toksin. Banyak toksin buat risiko kanser meningkat. Toksin dibawa keluar dengan air
Jadi minum air mencukupi. Indicator mudah – tengok air kencing warna jernih (Dr Mizan Baha).

2. Jalani Program Detoksifikasi Menyeluruh

Detox ialah suatu proses pembuangan toksin daripada badan melalui organ organ detox badan. Detox dapat mengeluarkan toksin dari badan dan ia akan menjadikan badan ringan. Selain itu kita juga dapat manfaat kesihatan yang lain hasil dari pembuangan toksin dari badan kita. Dengan detox, kita akan mengembalikan semula kestabilan kepada sistem badan dan ini akan membolehkan sistem badan berfungsi dengan sempurna.

 

3. Senaman Sekerap Mungkin

Hakikatnya komponen yang penting untuk mendapatkan badan yang kurus dan fit adalah bersenam, pemakanan yang sihat, dan rehat yang cukup. Antara kebaikan senaman selain untuk kurus ialah;

  • Meningkatkan kecergasan fizikal anda.
  • Merperbaiki keseimbangan, koordinasi dan gaya jalan.
  • Meningkatkan tenaga untuk melakukan tugasan harian.
  • Mempertingkatkan harga diri dan mengurangkan keresahan.
  • Mempercepatkan pemulihan dari penyakit dan tekanan mental.
  • Mengawal tekanan darah dan menguatkan jantung.
  • Memperbaiki keupayaan mengawal paras glukosa dalam darah.
  • Melambatkan osteoprosis.
  • Berpeluang bergaul dengan orang ramai.

Pilihlah aktiviti yang sesuai mengikut kemampuan anda. Golongan dewasa disarankan melakukan senaman atau aktiviti fizikal yang berintensiti sederhana sekurang-kurangnya selama 30 minit, untuk tiga hari seminggu untuk mengekalkan tahap kecegasan dan kesihatan yang baik=

Sumber: MyHealth

Keberkesanan Program Detox

Kebanyakkan program detox di luar sana hanya tertumpu kepada detoksifikasi organ tertentu seperti usus sahaja – ia tidak menyeluruh. Program #JomDetoxJutawan memerlukan program Detox secara menyeluruh untuk memastikan detoksifikasi dilakukan secara berkesan dan kesihatan optimum dapat dicapai!Kami bekerjasama untuk memastikan detox secara holistik ke atas system detox tubuh. So menu kita adalah dari Nutritionist dan di endorsed oleh Doktor.

 

Bagaimana Saya Nak Kurus

Kepada sesiapa yang mempunyai masalah berat badan, obesiti dan nak tingkatkan kesihatan menyeluruh, boleh hubungi Liya untuk maklumat lanjut. Liya akan memberi penjelasan padu tentang langkah-langkah & cara bagaimana anda boleh kurus dengan proven success programme.

Bukan sekadar testimoni semata-mata. Jadi, apa tunggu lagi. Segera hubungi Liya tau. Lambat bertindak, makin delay peluang anda untuk kurus. Rugiii ooo hehe.

Hubungi Liya cecepat!

Liya 019-9590635

Follow Ig & Fb Liya: Daliya Mat Dari

Liya,

Your Top Detox Coach!

mamiligat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: