SIHAT CERGAS

badan cergas banyak duit

Doa Yang Selalu Dimakbulkan

Doa Yang Selalu Dimakbulkan

DOA NYA TAK PERNAH TAK MAKBUL.

Semalam saya dgr cerita ni dari IG Tuan Amin Idris.

Kisahnya Imam Ahmad ada ke sesuatu tempat yang mana rupa beliau tak dikenali. Maklumlah masa tu FB pun belum ada, kitab2 pun ada tulisan je, tak ada muka si penulisnya.

Imam Ahmad nak tumpang tidur di masjid, tp tak dibenarkan berbuat demikian. Could be sbb org tak kenal rupa dia kot.

Maka ada lah seorang pembuat roti jemput beliau bermalam di rumahnya.

Malam2 si pembuat roti tu menguli tepung sambil istighfar… istighfar… je sepanjang kerja dia.

Lalu Imam Ahmad ni bertanya, “Apa yang tuan hamba dapat dari amalan ini?”

Jawab di pembuat roti “Tidak ada sebarang doaku tidak dimakbulkan Allah kecuali satu.”

“Doa ape tu?” Tanya Imam Ahmad.

“Bertemu dgn Imam Ahmad” jawab si pembuat roti.

“Masha-Allah. Nampaknya doa tuan dah dimakbulkan!”

Kawan2, ayuh berbanyakkan istighfar & berdoa di waktu sahur ini.

Allah memuji hamba2 yang beristighfar di waktu ini,

“Orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur.” [3:17]

“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada di dalam taman-taman (surga) dan di mata air-mata air, sambil mengambil apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik; Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam; Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah).” [52:15-18]

Sangat istimewa waktu ini, yang mana Allah turun ke langit dunia,

“Rabb kami Tabaraka wa Ta’ala turun ke langit dunia setiap malam saat tersisa sepertiga malam terakhir. Dia berfirman: siapa yang berdoa kepada-Ku niscaya Aku kabulkan doanya, siapa yang meminta kepada-Ku maka Aku akan beri permintaannya, dan siapa yang memohon ampunan kepada-Ku niscaya Aku ampuni dia.” [HR Bukhari dan Muslim]

Sahutlah tawaran hebat ini. Usah ragu2 utk berdoa dan meminta dari-Nya. Tidak perlu bahasa berbunga, tidak perlu format tertentu, tidak perlu ayat berfrasa2. Katakanlah dlm bahasa apa sekalipun, tidak perlu perantaraa .

Rendahkan diri di depan-Nya, mengadulah kepada-Nya, jawab panggilan-Nya, termaktub janji-Nya menjawab setiap panggilan (doa) kita.

Salam sahur.

aKakLyna.

Leave a Reply